پنج گنج

پنج گنج

مروری بر پنج گنج نظامی اثر شاعر بلند آوازه ایرانی.
پنج گنج

پنج گنج

مروری بر پنج گنج نظامی اثر شاعر بلند آوازه ایرانی.

داستان پیر خشت‌زن

در طرف شام یکی پیر بود
چون پری از خلق طرف گیر بود
پیرهن خود ز گیا بافتی
خشت زدی روزی از آن یافتی

تیغ زنان چون سپر انداختند
در لحد آن خشت سپر ساختند
هرکه جز آن خشت نقابش نبود
گرچه گنه بود عذابش نبود

پیر یکی روز در این کار و بار
کار فزائیش در افزود کار
آمد از آنجا که قضا ساز کرد
خوب جوانی سخن آغاز کرد

کاین چه زبونی و چه افکندگیست
کاه و گل این پیشه خر بندگیست
خیز و مزن بر سپر خاک تیغ
کز تو ندارند یکی نان دریغ

قالب این خشت در آتش فکن
خشت تو از قالب دیگر بزن
چند کلوخی بتکلف کنی
در گل و آبی چه تصرف کنی

خویشتن از جمله پیران شمار
کار جوانان بجوانان گذار
پیر بدو گفت جوانی مکن
درگذر از کار و گرانی مکن

خشت زدن پیشه پیران بود
بارکشی کار اسیران بود
دست بدین پیشه کشیدم که هست
تا نکشم پیش تو یکروز دست

دستکش کس نیم از بهر گنج
دستکشی میخورم از دست‌رنج
از پی این رزق وبالم مکن
گر نه چنینست حلالم مکن

با سخن پیر ملامتگرش
گریان گریان بگذشت از برش
پیر بدین وصف جهاندیده بود
کز پی این کار پسندیده بود

چند نظامی در دنیی زنی

خیز و در دین زن اگر میزنی

 

 

طرفگیر=گوشه گیر


زبونی= خواری


تکلف=رنج


وبال=رنج و مشقت



نظرات 13 + ارسال نظر
جغرافیا از پنج‌شنبه 18 دی 1393 ساعت 01:00 geotab.blogfa.com/http://

سلام بر استاد شعر و ابیات ناب پارسی
باز گلچینی زیبایی از مخزن اشعار، گلدسته ای از حس زیبا را برون نمودی و وا نشان دادی تا خواننده را سر ذوق آورد و وجد را به محو تماشای رقص احساس، سر وجد مضاعف سازد. سرشار از حس و احساس باشید و پر طراوت. لذت بردم. ساغ اوولوز و احساسلی پارالایین.

سپاس از همراهیتون.

احسان پنج‌شنبه 18 دی 1393 ساعت 00:52 http://immortalpasargad.blogfa.com/

درود بر فریناز بانو. امیدوارم تندرست باشین.
شرمنده دیر اومدم. سرم شلوغه و نمیتونم حتی بیام پای سیستم. از صبح تا شب بیرون هستم و حتی خانواده رو هم نمیتونم ببینم تا شب!
خلاصه این که شرمنده بسیاری از دوستان و شما شدم و اینجور که پیداست باز هم خواهم شد.

دشمنت شرمنده باشه

سکوت منتظر... چهارشنبه 17 دی 1393 ساعت 16:41

شیشه ی پنجره را باران شست.
از دل من اما ٬

چه کسی نقش تو را خواهد شست؟

آسمان سربی رنگ٬

من درون قفس سرد اتاقم دلتنگ.

می پرد مرغ نگاهم تا دور٬

وای ٬باران ٬

باران٬

پر مرغان نگاهم را شست.

سکوت منتظر... چهارشنبه 17 دی 1393 ساعت 16:33

زمستون،تن عریون باغچه چون بیابون
درختا با پاهای برهنه زیر بارون
نمیدونی تو که عاشق نبودی
چه سخته مرگ گل برای گلدون
گل و گلدون چه شبها نشستن بی بهانه
واسه هم قصه گفتن عاشقانه
چه تلخه چه تلخه
باید تنها بمونه قلب گلدون
مثل من که بی تو
نشستم زیر بارون زمستون
زمستون
برای تو قشنگه پشت شیشه
بهاره زمستونها برای تو همیشه
تو مثل من زمستونی نداری
که باشه لحظه چشم انتظاری
گلدون خالی ندیدی
نشسته زیر بارون
گلای کاغذی داری تو گلدون
تو عاشق نبودی
ببینی تلخه روزهای جدایی
چه سخته چه سخته
بشینم بی تو با چشمای گریون
شعر زمستون از اخوان ثالث

سکوت منتظر... چهارشنبه 17 دی 1393 ساعت 16:27 http://kiarash53.blogfa.com/

درود به شما و درود به آوای زنده یاد ویگن
دس مریزاد فریناز گرامی
تو این حال و هوا مارو بردی به اون حال و هوا...!!!

سکوت منتظر... چهارشنبه 17 دی 1393 ساعت 06:08

گم می شوم
در شلوغی میدانی که دستانم را
کشیده ازدستانت
و
خیره در چشمانی که در چشم
تو نیست به خانه برمی گردم
تا خستگی ام
را لباس های توی کمد مچاله تر کند
و
تخت پر می شود از بوی نزدیکی...
دراز می کشم برای ساعت ها
که
سال ها
با تو فاصله دارد...

سکوت منتظر... چهارشنبه 17 دی 1393 ساعت 06:07 http://kiarash53.blogfa.com

هنگام روز
کجا می روی
در خانه بمان
غمگینم
گیلاس ها بر درختان نشسته اند
پرنده از تنهایی
پر نمی زند
هراس دارد
من
همواره در روز
زخم قلبم را به تو
نشان می دهم
در خانه بمان
آوازها
از خانه دور است
یک ستاره
هنوز در آسمان
مانده است
شب می شود
گلهای سرخ
در شب
در باغچه دیده نمی شوند
در باغچه یادبود تو است
کنار این بوته های گل سرخ
می خواستی بمیری
مردی
به تو بانگ زدیم
تو را صدا کردیم
تو مرده بودی
یار من
لحظه ای در بهشت
دوام آور
شب تمام می شود
کلید خانه را
گم کرده بودیم
در کوچه ماندیم
در کنار خانه
علف ها روییده بود
اما چه سود
سایه نداشتند
زاده شدم
که لباس نو بپوشم
جمعه ها تعطیل باشد
در تابستان
آب سرد بنوشم
عشق را باور کنم
کلمات مرا به ستوه نمی آورد
انگشتانم
در میان برگهای درختان
تسلیم روز می شوم
لباسها بر تنم
کهنه است
من
در تابستان آب گرم
می نوشم
هنوز تشنه ام

محسن سه‌شنبه 16 دی 1393 ساعت 20:29 http://www.aryanland2.blogfa.com

سلام خانم جلالی محسن مدیر وبلاگ جانم فدای ایران هستم خوشبختانه تونستم وقت کنم یه بار دیگه وبلاگ جدیدی رو بازسازی کنم اگه میشه لینک وبلاگم رو تو هر دو وبلاگتو اصلاح کنید ممنون

چشم. اصلاح شد.

زادچهر دوشنبه 15 دی 1393 ساعت 09:12 http://www.shahrigarieiran.blogfa.com

سلام فریناز جان.سپاسگزارم بابت اومدنتون به وبلاگ جدیدم و اینکه لینکم کردید.
اگر مایل بودین سرافراز میشم که وبلاگ حقوقی منو هم به دوستان و اشنایان معرفی کنید و اگر هم کمکی از من بر اومد در جریانم بزارید.
[گل]

رو چشم.

سلام دوست خوبم!

وبسایت عالی داری؛ یه پیشنهاد ویژه دارم براتون :

برترین و بزرگترین مرکز توزیع شارژ در کشور

های شارژ
hisharj.ir
حتما یه سری بزنید
ضرر نمی کنید

نیره یکشنبه 14 دی 1393 ساعت 11:08 http://naseri-n.blogfa.com

خوشی و سعادت تنها از طریق قدردانی بدست می آیند، تنها از طریق بزرگ کردن قلبتان با قدردانی. لذت و خوشی ثمره و پاداش قدردانی است.

"ماناجی"

نیلو شنبه 13 دی 1393 ساعت 19:50

سلام وب خوبی داری به وب منم سر بزن

درود.
ممنون.
به کجا سربزنم؟!!!!

نیره جمعه 12 دی 1393 ساعت 18:57 http://naseri-n.blogfa.com

درود بر فریناز مهربونم
بسیار عالی بود
از تلاشت ممنونم

ممنون از همراهی همیشگیت.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.